Hål i hoven...

Jaha nu har det hänt igen!Gina har ett hål i hoven.
Av någon anledning så har vi på senare år ofta haft problem med hästarnas hovar.Wite line disase,sprickor,strålröta och bölder mm.Ett tag funderade jag starkt på att bli hovslagare,för säg något vi inte hade gjort med våra hästars hovar.Jag var ju praktiskt taget redan färdig utbildad...;) (Vi=jag å syrran)
Såklart är det ju alltid värst på vintern.
Även om förra vintern var rätt lugn,fast helt perfekt var det ju inte.
Denna vintern har hittills varit lugn.Men alldeles precis innan jul så upptäckte jag ett hål i Ginas hovvägg,på utsidan av hoven.Ganska högt upp ganska nära ballen.
Tvättade ur det och hällde i ett starkt medel som heter trush buster.(kan vara cancer framkallande på människor.)
Men ringde även och frågade hovslagaren vad jag skulle göra.Han sa att jag skulle fortsätta som jag gjorde och höra av mig om hon börja halta eller så.
Men då det  började bli kallt ute blev det större och började spricka upp mot kronranden.
Jag försökte återigen få tag på hovis,men det var lättare sagt än gjort mitt ialla röda dagar.
Idag kunde han tillslut komma.Och det var tur!För det var värre än han trodde.Så han skar ur det.Så från att ha vart ca 2 cm långt och 1 cm brett är det nu stort som en fem krona på mitten och så går det två "pinnar" ifrån det upp och ner.
Troligen så har en hovböld gjort detta.
Vi ska hålla koll på det och tvätta ur det och hälla på trush buster två ggr i veckan.Och så ska han komma nästa vecka och kolla på det.
Så ingen riktig vinter utan,i alla fall lite, hovproblem.
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0