Tänk säkert!

Idag var hovslgaren tvungen att komma hem till mig,igen.Jag träffar honom oftare tror jag än många av min kompisar...;)
Han skulle komma och kolla på Gina som troligen och förhoppningsvis fått en hovböld.Sedan några dagar är hon så halt att hon inte riktigt kan stödja på foten.Jag kunde inte känna någon värme i benet men i hoven, så jag hoppades på en hovböld.
En hovböld uppstår emellan hovväggen och kötthoven genom att skit kommer in i hoven och samlas där och orsakar en inflammation med varbildning som följd.
Nu har Gina stått inne i vindskyddet för att vara stilla och inte halta runt i hagen,för att vila benet.
När det närmade sig tiden då hovslagaen skulle komma gick jag ut för att flytta över henne till stallet.
För att hon ska stanna i vindskyddet stänger jag in henne med strömmtrådar.
Jag såg på henne att hon var lite pigg och laddad för att komma ut,hon började ledsna på att vara instängd.
Dum som jag är står jag in mot väggen och öppnar tråden så jag måste sträcka mig förbi Gina när jag ska slänga iväg tråden.Laddad som hon är blir hon rädd när tråden åker iväg.Så hon tar sats för att springa ut,vilket resulterar att hon springer över mig.
Då jag står vriden och lite framför henne efter att ha slängt tråden kan jag inte riktigt följa med och hinner inte flytta på mig.Så hon springer helt enkelt omkull mig.Och jag ramlar i en stor vattenpöl och fortsätter framåt så jag hamnar i vattenbaljan och välter ut den så jag blir ännu mera blöt.
När hon är över mig råkar hon sparka mig på armbågen och strax ovanför rumpan något träffar mig även i huvudet men det kan inte vart så hårt för där har jag inte ont nu.
Jag tappar henne och hon forsätter ut på gräsmattan och stannar där för äta.Blir liggandes där på sidan några sekunder och tänker att jag måste fånga henne och fasiken va blött och ont det gör.
Kommer upp genomblöt på bena och på vänstersida av jackan och skorna.Stapplar iväg efter Gina.Får tag i henne och tillsamans stapplar vi in i stallet.Sätter in henne i boxen och går in för att byta kläder.
Får ett mess från Robban,hovis,att han blir lite sen.Det var skönt då han jag pusta lite till.
Så sen blev han inte.Han kollade på hoven och började skära rent.Och mycket riktigt hittade han en hovböld.Men det var en gammal,som satt så dumt till att den inte hade kommit någonstans utan bara vandrat på stället.Och därmed inte kunnat läka ut.Så nu hade den börjat trycka in i kötthoven och gjort ett hål in dit.
Nu har han skurit rent,ett stort fint hål blev det.Vi ska höras av imorgon och se hur det verkar.
Känner mig dum som inte märkt något,men hon har inte haltat något nämvärt.Har funderat på om hon har haltat ibland,men bara trott att det har varit inbelning.
Men det var tur att det gick så bra vid omkullspringningen.Hade kunna gå så himla illa.Bara för att man gör som man alltid har gjort och det har fungerat så måste man alltid tänka säkert.Vilket jag inte gjorde men som jag ska vara ännu nogrannare med nu!

Kommentarer
Postat av: paula

Vilken tur du hade... Ja ibland gör man bara saker å sen tänker man till... Har inte varit här inne på JÄTTE länge. Fint det blev när du gjort om den... Jag hoppas att allt är bra med dig och din syster även mor å far.. å framför allt alla djur.. Har ju inte fått komma å titta på minstingarna ännu jag vet inte vart tiden tar vägen??! Ha en bra dag kram på dig

2009-11-19 @ 10:35:13
URL: http://www.lill-paula.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0